
American Generation of Environmental Warnings:  

Avian Influenza and Global Warming 

 

 

Professor Allan Mazur, Syracuse University 

435 Crouse-Hinds Hall; Syracuse, NY 13244 

 

Abstract 

 Journalistic reporting of global warming and of avian influenza rose and fell 

nearly simultaneously in newspapers of the United States, Canada, Britain, Ireland, and 

Australia.  Some international news peaks are reasonably interpreted as American-

generated “media events” of ambiguous connection to worsening real-world threats.    

 Major international concern about avian flu, beginning in October 2005, resulted 

from a flurry of activity in Washington, D.C. to rapidly increase federal preparedness for 

a possible pandemic.  This, in turn, was a face-saving action by the Bush administration 

after its dismal response to Hurricane Katrina, only weeks earlier.  

 Major international coverage of global warming began in 1988 when NASA 

scientist James Hansen testified before Congress that the summer’s drought was the result 

of climate change.  Worldwide coverage dropped after 1992 while mean global 

temperature continued to rise.  Coverage revived in 2006-07, largely but not exclusively 

due to the promotional efforts of Al Gore. 

 

 

 

Key words: avian influenza; global warming; climate change; agenda setting       

 1



 At any given time there are numerous potential environmental hazards that risk 

entrepreneurs try to bring to public awareness through the mass media. The risk 

entrepreneurs are often professionals residing in environmental and health organizations, 

in governmental and intergovernmental agencies, and in universities (Friedman 1986; 

Mazur 2004; Shabecoff 2003). Sometimes they are amateurs, motivated by community 

problems, as famously and successfully at Love Canal (Mazur 1998a). Those most 

seasoned have symbiotic relationships with journalists specializing in environment, 

health or science, giving newsworthy material to the reporters, while reporters (and 

editors or producers) give visibility to the entrepreneurs’ issues.  

 It is difficult placing an issue on the national media agenda, and few threats 

actually become major news stories. Among those that do, there is little correlation 

between the level of expertly-assessed risk and the amount of media coverage (Singer 

and Endreny 1994; Mazur 2004). Commentators too often cite journalists as the 

originators or authoritative agents who “construct” a dramatic news story (e.g., Zelizer 

1992).  More accurately, the root of a growing story is the interplay of journalists and 

their sources, the risk entrepreneurs, who strive to place hazards in the news and to define 

their meaning.         

 The global media market is increasingly interdependent and has a shared sense of 

“newsworthiness,” shaping common narratives around the world (Price 2002; Shoemaker 

and Cohen 2005).  American news organs, and secondarily British ones, are the major 

sources of foreign news for the English-speaking audience, other English-language 

organs, and probably, with France, for non-English language news outlets as well. The 

Associated Press (AP), a cooperative news service owned mainly by U.S. newspapers, 

with 242 bureaus and over 6,000 subscribers in 2005, processing 20 million words daily, 

is the dominant institution in the world news system. For comparison, the British news 

service Reuters sends 1.5 million words daily.  The New York Times sends stories to 130 

newspapers abroad, while 300 foreign newspapers subscribe to the Los Angeles 

Times/Washington Post News Service (Hachten and Scotton 2007; van Ginneken 1998).   

 The International Herald Tribune, owned by The New York Times, was in 2005 

the first newspaper in history to publish the same edition simultaneously in all inhabited 

continents. Nearly half its readers are European businesspeople, diplomats and 

 2



journalists. “These non-American readers are part of an ‘international information elite’ 

who, regardless of geographic location, share a similar rich fund of common experience, 

ideas, ways of thinking, and approaches to dealing with international problems” (Hachten 

and Scotton 2007: 80).    

 The New York Times is often first to nationally publicize particular risks and 

seems influential in setting the agenda for other periodicals (Krimsky and Plough 1988; 

Lanouette 1990). Awareness of environmental threats crosses national boundaries. Issues 

can flow into the U.S. as well as outward. Examples of in-migration are the alarm raised 

in Britain that childhood vaccines might cause autism, and the famous thalidomide 

warning, which originated in Germany.  Far more often, warnings flow out of the U.S. 

(Mazur 2006).  Foreign editors are more attentive to American news and events than vice 

versa.  The U.S. press gives relatively little coverage even to warnings that are salient in 

Europe like those over cell phones (“electrosmog”) and genetically modified food 

(Gaskell et al. 1999; Leiss 2001). 

 This study explores the implications of “quantity of coverage theory” (QCT) for 

the migration of U.S. environmental issues to other countries.  To avoid difficulties raised 

by language translation, I limit the inquiry to five English-speaking nations: the U.S., 

Canada, the U.K., Ireland, and Australia.    

  

Quantity of coverage theory 

 The most solidly demonstrated effect of news media on opinion is agenda-setting, 

the placing of certain issues or problems foremost in the minds of people, including 

policy-makers, simply by making them salient in news broadcasts and publications.  Put 

succinctly, the news media are not successful in telling us what to think, but they do 

succeed in telling us what to think about (McCombs and Shaw 1972). According to QCT, 

which builds on agenda setting, precisely what is said in news stories matters relatively 

little compared to the amount and saliency of exposure (Mazur and Lee 1993; Mazur 

1998b). QCT asserts: 

1. People do not usually attend to the detailed content of news coverage; instead they 

absorb simple images of hazards, like a “hole” in the ozone.  

 3



2. People are affected more by the quantity of coverage, especially the repetition of 

simple images, than by detailed content.  

3. Public worry and government action rise and fall with the quantity and saliency of 

news coverage about a hazard. 

4. The quantity of coverage given an alleged hazard is determined more by “externals” – 

such as the prominence of related issues, and relationships among journalists and their 

sources – than by authoritative evaluations of the validity or severity of the hazard. 

5. Most environmental risk stories of national or international scope are first brought to 

widespread attention by a small, central group of large news organizations including 

major newspapers, wire services, and television networks; and by prominent sources 

including government and environmental spokespeople. Every day these national 

organizations and influential sources produce a pool of news articles from which 

thousands of local organs select their news of the day. 

6. Therefore the rise and fall of public and governmental concern may be traced back to 

the rise and fall of coverage by the central media.  

 Prior work on QCT asked how, from the many risk issues vying for news space, a 

few achieve peak coverage.  Here I ask how threats that attain high U.S. coverage nearly 

simultaneously rise in the coverage of other nations, altogether amplifying the threat 

around the world (Pidgeon, et al. 2003).  Two competing hypotheses are pertinent. 

Hypothesis 1. Simultaneous peaks in coverage occur because the central U.S. news 

organs and their sources influence the news agenda of other countries.  Nations most 

likely to adopt U.S. risk issues are those in closest proximity or with dense trade and 

communication linkages.  Canada is the best candidate, followed by the United Kingdom.   

Hypothesis 2. Different national media independently report the same highly-newsworthy 

real-world events, without important influence from U.S. sources.  An obvious example 

is the nuclear power accident at Chernobyl in 1986.   

   

Methods 

 Faced with the difficulty of drawing an unbiased sample of risk issues, I selected 

for detailed study two environmental hazards covered by the American press in late 2006: 

avian influenza and global warming.  For each nation I selected an important daily 

 4



newspaper archived in Lexis-Nexis at least back to 2002.  The New York Times is an 

obvious choice for the U.S. The Toronto Star is Canada's largest metropolitan daily 

newspaper.  Britain is represented here by the Guardian of London.  Since 1859 The Irish 

Times has represented the views of the Anglo-Irish community and is now acknowledged 

as Ireland’s leading journal of opinion and information. The Sydney Morning Herald is 

one of Australia’s highest quality and most widely read newspapers.  

  Searching on “avian influenza” and “global warming” (in full text) provided 

counts of all articles by date in the selected periodicals.  These were aggregated by month 

for avian influenza, and by year for the longer-running global warming case. Trends were 

checked for consistency with other newspapers in each nation, especially The Washington 

Post, Canada’s Globe and Mail, The Times of London, the Irish Independent, and 

Melbourne’s Herald Sun.  Wire service stories were examined in the Associated Press 

(AP) archive accessible through Lexis-Nexis, and The New York Times has its own wire 

service.  Alternate search terms (“bird flu,” “climate change,” “greenhouse effect”) 

produced slightly different counts but similar patterns, an advantage of comparing 

English-language newspapers, which use similar terminology. 

 The difficulty of drawing causal inferences from correlations among overtime 

trends is well known. The usual approach is to examine feasible alternative hypotheses to 

see if they can be eliminated.  If so, the surviving hypothesis gains credibility (Nachmias 

and Nachmias 2007).  I evaluated hypotheses by examining more fine-grained timing of 

peaks of coverage in each nation, or by correlating changes in a newspaper’s coverage 

with salient events such as the beginning of the flu season, the release of an important 

agency report, or a promotional visit to the nation by Al Gore.  Themes were compared in 

the content of articles in different nations at crucial times, seeking similarities, 

differences, and changes over time. For the case of avian flu, which erupted suddenly and 

lasted a relatively short time, I interviewed by email in 2007 four reporters at the New 

York Times who wrote many or the most important of the stories. All responded 

promptly, and though unreflective about external forces governing fluctuating coverage, 

they nominated possible reasons for the surge in of news in October 2005.        

 

 

 5



Avian influenza 

 Avian influenza outbreaks among poultry occur worldwide from time to time, 

usually causing little harm. A lethal type of avian flu (A virus strain H5N1) began in Asia 

in 2003.  Spread of H5N1 virus from person-to-person has been rare.  Since people have 

little pre-existing immunity to H5N1, if the virus gains the ability for efficient 

transmission among humans, an influenza pandemic could cause many deaths. 

 On February 19 and 20, 2008, the AP wire carried probably the first English-

language news reports of a Chinese boy recovering from the H5N1 virus at a Hong Kong 

Hospital. The boy’s father and sister had already died, possibly from the same virus. New 

York Times Hong Kong correspondent Keith Bradsher reported this in a short article on 

February 20, following the next day with a longer piece elaborating the family’s 

circumstances and suggesting this might be another outbreak of “bird flu” like one in 

1997 that killed six people in Hong Kong.  American and Chinese health representatives 

were already meeting in Washington to discuss the outbreak. The next day, the World 

Health Organization (WHO) in Geneva alerted health officials around the world to 

increase their preparedness in response to the Chinese deaths, but a WHO spokesman 

said that the current problem was “fairly low on the severity ranking” (Bradsher, 

February 22: A3).  Thus, the news sources for this first warning were in Hong Kong and 

WHO, but its conveyance to the Western public came primarily through The New York 

Times, while other English-language newspapers and the AP paid little attention 

throughout 2003.  

 Figure 1 shows trends in news coverage of avian influenza in the five nations 

from 2003 through February 2008. In contrast to the low coverage of 2003, there were in 

the following years two pronounced cross-national peaks, first in January 2004, then the 

highest and sharpest in October-November 2005, followed by a lull during the holiday 

season and then reviving until spring 2006.  U.S. television-network news coverage 

follows these peaks, as usual amplifying topics emphasized in the print media (Nisbet 

2006).   

 

 

 

 6



Figure 1. Number of Avian Influenza Articles, by Month and Nation 

 
 

 Peaks do not occur regularly with the Northern Hemisphere’s flu season, and 

news peaks in Australia occur at the same time as those in the north.  QCT presumes that 

each of these news peaks produced heightened public and governmental concern.  U.S. 

opinion polls, though erratically timed, do suggest that American attention to avian flu 

tracked closely with the amount of media coverage (Nisbet 2006). Google Trends 

(http://www.google.com/trends) shows the history since January 2004 of web searches 

for “avian influenza,” and these spike at the appropriate times.  Governmental actions, 

and activity in the pharmaceutical industry, are amply reported during periods of high 

coverage.  

 

The January 2004 peak.   

 In 2004 avian flu was barely reported until January 13 when there were short 

articles in The New York Times and Guardian, sourcing WHO, of the deaths in Vietnam 

of several children and an adult, all apparently contracting the H5N1 virus from chickens.  

AP picked up the story the following day. By then millions of fowl had died or been 

 7

http://www.google.com/trends


killed in Vietnam, Japan, and South Korea to contain the outbreak, but this was little 

reported.  

 All the while Thailand, one of the world’s largest exporters of chickens, had been 

slaughtering poultry to stem an outbreak of what the government insisted was bird 

cholera, not influenza.  On January 22, the Guardian and New York Times reported that 

Thailand confirmed two human cases of avian flu, apparently contracted from chickens, 

and that Japan was suspending poultry imports from Thailand. A Thai cover-up of H5N1, 

while continuing to export, was reminiscent of the Chinese cover-up of SARS in 2003 

and certainly newsworthy.  The next day, January 24, after the EU also suspended 

imports, bird flu was on the front pages of The New York Times, Guardian, and Irish 

Times, and inside the Toronto Star. (The U.S., Canada and Australia did not import 

poultry from Asia.)  The stories are similar in content, describing the spread of avian flu 

through several Asian nations and their massive culls, the Thai cover-up, human deaths in 

Vietnam, the possibility that genetic changes could render H5N1 transmissible among 

humans and seriously lethal, and assurances from health officials that there was little risk 

from eating chicken.   

 These articles of January 22-23 ignited the first peak of news, which continued 

with follow-up articles nearly every day in most nations (less in Australia) until a 

widespread diminution after the first week of February 2004. Ultimately WHO confirmed 

46 human cases of H5N1 in 2004, including 20 deaths in Vietnam and 12 in Thailand 

(www.who.int/csr/disease/avian_influenza/en/).  This is a high fatality rate among 

confirmed infections, but a small number of deaths compared to normal seasonal 

influenzas that kill between 250,000 and 500,000 people yearly.   

 News coverage remained fairly low in all five nations during the remainder of 

2004 and the first nine months of 2005. All the while, H5N1 continued to spread among 

Asian fowl, and health officials at WHO and elsewhere worried that a genetic change in 

the virus would render it transmissible among humans, causing a pandemic. In 

September, Indonesian health officials announced the H5N1 death of a woman in Jakarta, 

the nation’s fourth confirmed death from bird flu that year, but English-language 

coverage remained modest into early October.   

 

 8

http://www.who.int/csr/disease/avian_influenza/en/


The October 2005 peak.   

 Each nation’s newspapers included local themes in their reports on avian 

influenza, and the United States had its own major subplot. On August 29, 2005, 

Hurricane Katrina caused enormous damage along the Gulf Coast.  Television news 

broadcasts from New Orleans, sustained for days, made visible the city’s suffering 

inhabitants and the lack of effective emergency response.  President George W. Bush’s 

accolade to his FEMA director, “Brownie, you're doing a helluva job,” became iconic, 

resonating with his 2003 “mission accomplished” speech aboard the aircraft carrier USS 

Abraham Lincoln.  In the weeks after the hurricane, U.S. journalists, politicians, and 

bureaucrats often linked preparation for a pandemic with the failure of preparation for 

Katrina (e.g. Rosenthal 2005).   

 Katrina accelerated the president’s eroding public and press support. FEMA’s 

bungled response required public-relations damage control.  There were pronounced 

signals from the administration of its commanding stance on preparedness for a 

pandemic.   On October 4, at one of the president’s rare press conferences, Mr. Bush 

commented,  

I’m concerned about what an avian flu outbreak could mean for the United States 

and the world... If we had an outbreak somewhere in the United States, do we not 

then quarantine that part of the country? And how do you, then, enforce a 

quarantine? ...One option is the use of a military that’s able to plan and move.  So 

that’s why I put it on the table... I noticed the other day, evidently, some 

governors didn’t like it.  I understand that. I was the commander in chief of the 

National Guard and proudly so. And, frankly, I didn’t want the president telling 

me how to be the commander in chief of the Texas Guard.  But Congress needs to 

take a look at circumstances that may need to vest the capacity of the president to 

move beyond that debate. And one such catastrophe or one such challenge could 

be an avian flu outbreak. 

 

 The following day, the New York Times, Toronto Star, and Sydney Morning 

Herald reported that Mr. Bush was considering using the military to enforce avian flu 

 9



quarantines.  Also that day a Times story by Gardiner Harris, headed “Fear of Flu 

Outbreak Rattles Washington” (October 5: 23), reflected the mood in the capitol: 

Health officials have warned for years that a virulent bird flu could kill millions of 

people, but few in Washington have seemed alarmed.  After a closed-door 

briefing last week, however, fear of an outbreak swept official Washington, which 

was still reeling from the poor response to Hurricane Katrina...  

 [Health and Human Services Secretary Michael] Leavitt warned in the 

briefing last week that an outbreak could cause 100,000 to 2 million deaths and as 

many as 10 million hospitalizations in the United States, one person who was 

present said...   

 The briefing “scared the hell out of me,” Senator [Harry] Reid [the 

Senate’s Democratic leader] said recently... 

 The Senate majority leader, Bill Frist of Tennessee, said he had been 

delivering speeches about improving the nation’s preparedness for a flu pandemic 

since December. But as more birds have been discovered with the virus, concerns 

have grown.  The poor response to Hurricane Katrina is also a factor, Mr. Frist 

said. “People watching on TV see that the government wasn’t there in times of 

need,” he said. 

  

 On October 6, the Times ran a front page story by Gina Kolata, reporting that the 

1918 influenza virus, “cause of one of history’s most deadly epidemics,” had been 

reconstructed and found to be a bird virus that jumped directly to humans, two teams of 

federal and university scientists announced yesterday.”  

 The next day, President Bush met at the White House with leaders of the world’s 

top vaccine manufacturers to discuss preparations for pandemic flu. The same day health 

officials from 80 nations gathered in Washington to map a collaborative strategy for an 

outbreak.  On Capitol Hill, Republicans and Democrats joined forces in response to “the 

looming threat.” Federal officials announced they were close to releasing a final draft of a 

national pandemic preparedness plan. Secretary Leavitt was about to visit Thailand, 

Vietnam, Laos and Cambodia, the countries most likely to be the source of an avian flu 

outbreak (Harris 2005; Weiss 2005; Kaiser 2004).   

 10



 Washington’s sudden sense of urgency was not universally shared.  An October 7 

report in the Toronto Star began, “Canadian health officials stood firmly by their decision 

not to begin development and stockpiling of a bird flu vaccine yesterday as the U.S. 

government began urging countries to organize and guard against a potential outbreak” 

(Leeder 2005). 

 The New York Times and Toronto Star covered the story most heavily and 

consistently during the October crescendo. The Times ran front-page stories on October 

6, 8, and 9.  Although newspapers of other reported President Bush’s concern, 

comparison of day-by-day article counts during October shows them lagging the the 

American buildup, though soon catching up.    

 Did the October 2005 peak of news coverage, unequaled before or since, reflect 

real-world findings about avian flu -- that it was spreading dramatically or objectively 

worsening as a threat?  Or was it a consequence of the Bush administration’s response to 

Katrina?  The cause of this peak can never be proven from trend data, so the best 

analytical strategy is to weigh the plausibility of alternative explanations. In my inquiries 

to New York Times journalists who were importantly involved in the 2005 reporting, no 

aspect of the disease itself emerged as sufficient to account for October’s huge increase in 

news coverage.  Times reporter Gardiner Harris attributed October’s abrupt increase in 

news to “a flurry of Capital Hill briefings” (email of 1/26/07).  Keith Bradsher, who 

covered the Asian outbreaks for the Times, recalled President Bush’s heightened interest 

in avian flu after reading a book during his August vacation about the 1918 flu pandemic. 

“The administration then began taking a series of steps in September, 2005 to address the 

problem” (email of 1/27/07).  Donald G. McNeil, Jr., longtime health writer for the 

Times, thought that President Bush’s comments at his press conference, his first mention 

of avian flu and his remark about using the military to enforce quarantines, “were the 

watershed event in widening the coverage.  Not only did it make the Washington 

reporters start paying attention to the story.... but it allowed the science reporters to start 

writing about Bush administration policy issues – like quoting scientists saying that 

quarantines don’t work against flu, whether you use the army or not” (email of 12/21/06).  

Altogether, there is considerable reason to attribute the American origin of the October 

 11



2005 news peak to political activity in Washington rather than important developments in 

the disease itself.   

 The story rapidly diminished in all five nations during spring 2006.  In February 

2007 there was an anomalously high revival in the United Kingdom, set off by an 

outbreak of H5N1 at a turkey farm in Suffolk, England. This was quickly suppressed by 

an efficient cull but nonetheless triggered a huge burst of national publicity.  Britain’s 

turkey alarm goosed Irish coverage but had little effect elsewhere.  Across the Atlantic, 

The New York Times commented, “this year...bird flu seems all but forgotten,” while 

warning readers that avian influenza remained a threat (McNeil 2007).  Indeed, H5N1 

was then spreading through poultry in Africa, which lacks Britain’s resources for control, 

and the first human death in sub-Saharan Africa was verified barely a week earlier, but 

these were virtually unreported in the English language press.  

 

 

Global Warming 

 Theorists since the nineteenth century have understood that atmospheric CO2 

traps heat from the sun, but not until the late 1980s did this become a serious concern.  

The Global 2000 Report commissioned by President Jimmy Carter, which appeared in 

1980, considered a future of global cooling as likely as global warming.  

 Figure 2 shows yearly counts of news articles mentioning global warming for the 

period 1986 through 2007.  There are simultaneous peaks of coverage across nations, first 

from 1988 to 1992, a second in 1997, a third less distinct peak beginning in 2000, and an 

enormous rise in 2006 and 2007.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 12



Figure 2. Number of Global Warming Articles, by Year and Nation 

 
 

The 1988-92 peak.    

 American concerns about the environment increased sharply after 1986.  This 

upswing was accompanied by a shift in focus from problems that are primarily local or 

regional in extent (e.g. acid rain, smog, waste disposal) to hazards with worldwide scope, 

initially the destruction of stratospheric ozone by man-made chlorofluorocarbons.  The 

1988-92 peak has been described and documented elsewhere, so I recap it very briefly 

here (Shabecoff 2003; Mazur and Lee 1993; Lambright 1995; Mazur 1998b).  

 A huge “hole” – actually a diminution in concentration – was discovered by 

British researchers in 1985 in the ozone layer over Antarctica, but it was not widely 

reported until 1986 when a U.S. scientific expedition gave a press conference from their 

base in Antarctica, via satellite, to reporters at National Science Foundation headquarters 

in Washington. Following the press conference was a wave of stories on television news 

and in the press, pointing the blame at CFCs.   

 13



 Interest in greenhouse warming rose along with attention to the hole. Both are 

problems of the atmosphere, studied by some of the same scientists in the same 

institutions. In 1988 a U.S. drought, the worst in 50 years, caused major crop losses in the 

Midwest. New York City, home of most of the national media organizations, was 

sweltering. The drought became a Time magazine cover story on 4 July.   

 Senator Timothy Wirth of Colorado scheduled hearings on the greenhouse effect 

for 23 June, the anniversary of the hottest day ever recorded in the capital. The weather 

cooperated with a temperature that day hitting 38°C. NASA climate scientist James 

Hansen was scheduled to testify, as he had on three other occasions with little notoriety.  

But this time the hearing room was full of reporters expecting an important story related 

to the drought. That evening NBC television news showed Hansen’s statement that the 

greenhouse effect is probably causing global warming now, and the next evening’s 

broadcast connected the greenhouse effect with the drought. (Hansen later agreed that 

long-term climate change cannot be blamed for one season’s anomalous weather 

[Schneider 1989].)   

 Major newspapers carried the story -- on page one in The New York Times 

(Shabecoff 1988).  Newsweek’s cover of 11 July, “The Greenhouse Effect,” was pegged 

on the drought and Hansen’s assertions.  News reports during the summer of 1988 about 

hypodermic needle-polluted beaches on the East Coast and a massive forest fire in 

Yellowstone National Park amplified the image of intense heat.   

 During  the summer of 1988, the skyrocketing coverage of global warming 

carried with it stories about man-made fires during the Amazon dry season, used to clear 

sections of rainforest for planting. Reporters flew to the Amazon to film the 

conflagration.  (Amazon fires were more extensive the prior year but went unreported in 

the US.) These were juxtaposed against the huge Yellowstone forest fire. Appreciating 

the press attention in 1988, biodiversity activist E.O. Wilson commented to me, “It’s a 

pity Yellowstone could only burn once.”  

 The clustering together of global environmental problems was by then common 

and received coverage in news media round the world.  George H. W. Bush, during his 

1988 presidential campaign, announced that he would be an environmental president.  

National Geographic magazine, for its final cover of 1988, featured a hologram of a 

 14



crystalline “fragile earth” being pierced by a bullet.  (The back of the magazine carried a 

hologram of McDonald’s, sponsor of this extraordinary cover.) Time magazine, instead of 

naming its usual Person of the Year for 1988, featured “Endangered Earth” as its Planet 

of the Year (2 January 1989).  The Exxon Valdez oil spill of March 1989 drove 

environmental attention still higher.  This crescendo of media coverage and public 

concern reached a climax on Earth Day 1990, the most widely celebrated ever. 

 By 1992, U.S. press coverage and public concern were waning, even as leadership 

of the United States passed to President Bill Clinton and his environmentalist vice 

president, Al Gore.  The sudden outbreak of the Gulf War in 1991, despite publicizing oil 

well fires started by Iraqi forces, seemed to break the flow of stories on the global 

environment, excepting a brief revival during the Rio “earth summit” of 1992.  The 

collapse of the Soviet Union was a paramount story occupying news organs.  Global 

temperatures fell in 1991 and 1992, probably because of aerosols produced by the 

Pinatubo volcanic eruption.  All these factors contributed to the expiration of the 

endangered earth as a news story. 

 

The 1997 and 2000 peaks.  

 American sources and media played no special role in these intermediate peaks.  

Unusually high coverage in 1997 is concentrated in the final months of the year and fully 

explained by the world’s nations meeting, first in Bonn, then Kyoto, to produce a 

protocol calling on industrial countries to reduce their carbon emissions at least five 

percent below 1990 levels by the year 2012.     

 Coverage is again high in 2000, especially during an international conference at 

The Hague in November to solidify implementation of the Kyoto protocol. This meeting 

was newsworthy because of its contentiousness, with the United States, still under the 

Clinton administration, as well as Canada and Australia resisting a strong regimen 

supported by the European Union.  The conference ended in failure.    

 

The 2006-07 peak.  

 Al Gore is often cited for his contribution to the 2006-07 revival of public 

concern.  The American debut of An Inconvenient Truth at the Sundance Film Festival in 

 15



January 2006, then its European premiere at the Cannes Film Festival in May, received 

international news coverage, as did the film’s two Academy Awards (February 25, 2007), 

and the announcement in October 2007 that Gore was a recipient, jointly with the U.N. 

Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), of that year’s Nobel Peace Prize.  

But it was the film’s opening in theaters nationwide (May 2006 in the U.S. and Canada; 

September in Britain, Ireland, and Australia), accompanied by release of a book of the 

same title (Gore 2006), that pushed news coverage to sustained heights, increasing 

monthly counts of news stories mentioning global warming by one-third to one-half. In 

2007 when the peripatetic Gore personally visited each foreign nation in this study to 

promote his film, article counts on “global warming” rose between 15-100% compared to 

the month before or after his appearance.1   

 American and foreign reviewers contrasted the warm and wise Gore-as-lecturer 

with the wooden candidate of the 2000 presidential campaign. Rising unpopularity of the 

Bush administration, domestically and internationally, fueled attention to the man who 

now introduced himself saying “I used to be the next president of the United States.” 

Whenever Gore visited a nation to promote An Inconvenient Truth, newspapers bumped 

coverage of global warming.  This raised the questions, How would U.S. policies be 

different if Gore had won the presidency? Would he run again?    

 Without denying Gore’s success as a risk entrepreneur, his effect may be 

overstated.  There were other contributors to public concern, not least the objectively 

rising temperature of earth’s atmosphere. Eleven of the years from 1995 through 2006 are 

among the 12 warmest of the past 150 years. (http://data.giss.nasa.gov/gistemp/2007/). 

The IPCC’s fourth assessment report, released in 2007, affirmed the human contribution 

to the warming. U.S. gasoline prices were higher in 2006-07 (in constant dollars) than 

they had been since 1980 in the aftermath of the revolution in Iran.  Commentators such 

as Thomas Friedman of The New York Times emphasized the self-destructiveness of 

sending petrodollars to the Middle East, financing nations whose citizens had attacked 

the United States.  These issues appear abundantly in English-language news coverage of 

global warming during 2006 and 2007.   

 However, none of these factors provide a general explanation for peaks of media 

interest.  Gore was not an important element in earlier periods of intense coverage. Media 

 16



peaks did not begin in the earth’s hottest years: 2005, 1998 and 2007.  The IPCC’s four 

assessment reports, each increasingly grave about the prospect of warming, were released 

in 1990, 1995, 2001 and 2007, so none can be the initiator of any media peak.   

The cost of gasoline was not especially high at the inception of earlier peaks of coverage 

(www.eia.doe.gov/emeu/steo/pub/fsheets/real_prices.html).   

 The 2006-07 reporting about greenhouse warming was framed by the 

industrialized West’s enrichment with petrodollars of undemocratic, terrorist-breeding 

nations of the Persian Gulf.  Also present in the coverage were corollaries of warming, 

such as drought (ongoing in the American south and southwest, and Australia), melting 

Arctic ice (with stranded polar bears), and more hurricanes like Katrina.  (In fact, the 

2006 and 2007 hurricane seasons were unexpectedly mild, with only one named storm 

reaching the U.S. mainland and causing little damage.) This differed from the frame of 

1988-92 when greenhouse effect was one element of a suite of problems endangering the 

earth, along with ozone depletion, rain forest destruction, and loss of biodiversity.  These 

were little mentioned in 2006-07.   

 

A Broader Context 

 The prominence given to American-generated warnings by other nations must be 

placed in context.  The United States is the dominant world power, receiving the lion’s 

share of foreign coverage by other nations over a wide range of cultural, political and 

economic topics.   

 To measure this dominance, In May 2008 I counted in each target newspaper the 

number of articles (during the month past) mentioning each of the five nations.  The 

Guardian, for example, had 1,143 articles mentioning “United States,” 264 mentioning 

“Ireland” (including Northern Ireland), 212 mentioning “Australia,” 92 mentioning 

“Canada,” and 4,736 mentioning its own nation, the United Kingdom. The Guardian’s 

degree of interested in United States can be quantified (and standardized) as its number of 

articles mentioning the U.S., divided by its number of articles mentioning the U.K.  This 

quotient = 1143/4736 = .24.2  The Guardian’s quotients for other nations are 

considerably lower, indicating less attention paid to those nations than to the United 

 17

http://www.eia.doe.gov/emeu/steo/pub/fsheets/real_prices.html


States. (The four Guardian quotients are .24 for the U.S., .06 for Ireland, .04 for 

Australia, and .02 for Canada.)   

 Calculation shows that all newspapers paid more attention to the U.S. than to 

other foreign nations. One exception is the Irish Times, which gave more of its foreign 

coverage to the U.K (quotient = .35) than to the U.S. (quotient = .24). 

 To avoid a blizzard of numbers, the pattern of quotients is shown in Figure 3. 

(Quotients lower than .04 are omitted.)  Arrows point from the reporting nation to the 

nation being reported (more exactly, to the nation mentioned). This diagram shows that 

other nations pay far more attention to the United States than U.S. media pay to them.  

 

Figure 3. Degree of Coverage by Nation on Left of Nation on Right. 

 

 18



 We must add to this asymmetrical picture the large number of U.S.-produced 

articles, television programs and movies, carrying entertainment and news, which are 

consumed in other nations far more than their products are consumed in the United States 

(Hachten and Scotton 2007).  The high priority accorded American-generated warnings 

about health and the environment is simply one aspect of this broader pattern of 

American dominated dissemination.     

 

Conclusions 

 Rises and falls of news coverage, about both avian influenza and global warming, 

were remarkably synchronous in all five English-speaking nations. Avian flu received 

especially high worldwide attention between fall 2005 and spring 2006, but subsequently 

news coverage dissipated, without any corresponding diminution in the scientifically 

evaluated hazard (Normile 2008). Greenhouse warming received worldwide attention 

during the period 1988-92 as part of a suite of global threats including stratospheric 

ozone depletion, rainforest destruction, and mass extinction of species.  After 1992, 

coverage of these problems fell away, despite the continuing destruction of rainforests 

and loss of species, and the still-rising temperature of earth’s atmosphere.  There was, 

beginning in 2006, a huge revival of news about global warming.  This up-and-down 

pattern of news coverage is unrelated to changes in the evaluation of the threat by 

experts.  

 It is impossible to definitively establish with correlational data the cause of 

simultaneously fluctuating media coverage, or to prove an American origin for sharp 

peaks.  The best one can do is evaluate the plausibility of alternative explanations, most 

particularly that journalists in each nation independently report especially newsworthy 

events (Hypothesis 2).  This sometimes occurred, as in the small peaks of 1997 and 2000 

about international conferences in Kyoto and The Hague, but peaks are not generally 

initiated by a clearly recognizable real-world manifestation of the threat.   

 The most plausible explanation for the largest peaks of coverage is that they were 

generated by U.S. media or American risk entrepreneurs (Hypothesis 1).  The October 

2005 peak of bird flu coverage resists explanation by any major development in the 

disease itself.  H5N1 was approaching Europe that fall, killing birds in Turkey and 

 19



Romania, but none of the Times’s several front-page stories and editorials during October 

2005 mentions this spread of the disease.  Unsurprisingly, the approach to Europe was 

covered more in British and Irish newspapers than in North America, and it was barely 

mentioned in Australia.  Yet coverage in all five nations peaked nearly simultaneously, 

making it unlikely that the flu’s approach to Europe was a common cause.  Also, we may 

dispense with the possibility that coverage rises annually with the winter flu season 

(Normile and Enserink 2007).  The peaks are not regularly seasonal; furthermore they 

occur simultaneously for nations in the Northern and Southern Hemispheres, which have 

different flu seasons.   

 Political activity in Washington is strongly implicated as the origin of the October 

2005 surge of avian influenza coverage. Stung by its dismal performance after Hurricane 

Katrina, the Bush administration shifted its preparations for a pandemic into high gear in 

early October. This generated intense flu coverage in the American news, which migrated 

outward.  The connection between preparedness for avian flu and lack of preparedness 

for Katrina was vivid in U.S. news media.   By contrast, a sharp peak of bird flu reporting 

that originated in England in February 2007 caused few ripples beyond Ireland, 

suggesting that an alarm raised in Britain lacks the carrying power of one from America.   

 Worldwide fluctuations in coverage of global warming are especially hard to 

reconcile with the continuous heating of the atmosphere.  The greenhouse story’s sudden 

rise to prominence in August 1988 was due to a constructed media event, the testimony 

of NASA scientist James Hansen before Congress, when he (unjustifiably) linked the 

summer drought to climate change. Journalists were alerted and present, primed by the 

summer heat wave.  Perhaps journalists were simply catching up on a serious problem 

long overdue for coverage, but then it is difficult to explain why they turned elsewhere 

after 1992.  If past patterns continue, the post-2006 peak of news coverage will abate 

even as climate change worsens.  

  

 20



References 

Center for Disease Ciontrol. 2006. “Avian Influenza: Current Situation.” December 23. 

cdc.gov/flu/avian/outbreak/current.htm.  

Friedman, S. 1986.  Scientists and Journalists: Reporting Science as News.  New York: 

Free Press. 

Gaskell, G., M. Bauer, J. Durant, and N. Allum. 1999. “Worlds Apart? The Reception of 

Genetically Modified Foods in Europe and the US.” Science 285 (16 July): 384-387. 

Gore, A. 2006. An Inconvenient Truth. Rodale Books. 

Halpern, D. 2006. Dr. Do-Gooder.” New York Magazine (December 25). 

Harris, G. 2005. “Fear of Flu Outbreak Rattles Washington.” The New York Times 

(October 5): 23. 

Hachten, W. and J. Scotton. 2007. The World News Prism. Malden, MA: Blackwell. 

Intergovernmental Panel on Climate Control. 1990, 1995, 2001, 2007. Assessment 

Report.  Geneva: United Nations.  

Kaiser, J. 2004. “The Man Behind the Memos.” Science 305 (10 September): 1552-1553. 

Krimsky, S. and Plough, A. 1988. Environmental Risk. Dover MA: Auburn House. 

Lanouette, W. 1990. Trutium and the Times. Cambridge MA: Barone Center of Harvard 

University. 

Leeder, J. 2005. “Canada Balks at Developing Bird Flu Shot.” Toronto Star (October 7): 

A19. 

Leiss, W. 2001.  In the Chamber of Risks. Montreal: McGill-Queen’s University Press. 

Malek, A. and A. Kavoori. 2000. The Global Dynamics of News.  Westport, CT: 

Greenwood. 

Mazur, A. 2004. True Warnings and False Alarms. Washington, DC: Resources  for  the 

Future  Press. 

Mazur, A. 1998a. A Hazardous Inquiry.  Cambridge MA: Harvard University Presss. 

Mazur, A. 1998b. Global Environmental Change in the News, 1987-90 vs 1992-6. 

International Sociology 13: 457-72. 

Mazur, A. and Lee, J. 1993. Sounding the Global Alarm. Social Studies of Science 23: 

681-720.  

 21



 22

                                                

McCombs, Jr., M. and Shaw, D. 1972. Agenda-setting Function of the Mass Media. 

Public Opinion Quarterly 36: 176-87. 

McNeil, Jr., D. 2007. “Scientists Warn that Bird-Flu Virus Remains a Threat.” New York 

Times (February 15): A3. 

Nachmias, C. and D. Nachmias. 2007. Research Methods in the Social Sciences. New 

York: Worth. 

Nisbet, M. 2006. “Avian Flu and the Surveillance Function of the News Media.” 

CSICOP On-line, April 26, www/csicop.org/scienceandmedia/birdflu/. 

Normile, D. 2008. “Fly Virus Research Yields Results but No Magic Bullet for 

Pandemic.” Science 319 (29 February): 1178-79. 

Normile, D. and M. Enserink. 2007.  “With Change in the Seasons, Bird Flu Returns.” 

Science 315 (26 January): 448. 

Pidgeon, N., R. Kasperson, and P. Slovic.  2003. The Social Amplification of Risk.  

Cambridge: Cambridge University Press.  

Price, M. 2002. Media and Sovereignty. Cambridge, MA: MIT Press. 

Rosenthal, E. 2005. “Amid Warnings, Richer Nations Seek Protection from Bird Flu.” 

The New York Times (September 19): 8. 

Schneider, S. 1989. Global Warming. San Francisco: Sierra Club Books. 

Shabecoff, P. 2003. A Fierce Green Fire.  Washington DC: Island Press.. 

Shoemaker, P. and A. Cohen. 2005.  News Around the World.  London: Routledge. 

Singer, E. and Endreny, P. 1994. Reporting on Risk. New York: Russell Sage Foundation. 

Van Ginneken, J. 1998. Understanding Global News. London: Sage. 

Weiss, R. 2005. “Nations to Discuss Potential Flu Pandemic.” Washington Post (October 

7): A01. 

Zelizer, B. 1992. Covering the Body. Chicago: University of Chicago Press. 

 

 
1 During 2007 Gore spoke in Canada in February and April, London in March, Australia in September, and 
Ireland in December. 
2 Using quotients controls for the different size of each nation’s newspaper.  To obtain comparable 
denominators, the following month-long counts were obtained.  The New York Times had 5,059 articles that 
mention the United States; the Toronto Star had 3,187articles mentioning Canada; the Guardian had 4,736 
articles mentioning the United Kingdom; the Irish Times had 3,356 articles mentioning Ireland; and the 
Sydney Morning Herald had 4,789 articles mentioning Australia.   


